10 przykazań sukcesu w biznesie. Jak powstaje organizacja ukierunkowana na Klienta ?
 Na podstawie książki „The Concise Handbook Of Management”: A Practitioner’s Approach” Jonathana Scotta
Organizacja ukierunkowana na Klienta
Organizacja ukierunkowana na Klienta?
Jonathan Scott, doświadczony manager, pracuje jako wykładowca w kilku prestiżowych uczelniach biznesowych świata, między innymi w Akademii im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.   Jonathan Scott przypomina, że Klientem organizacji jest nie tylko ten, który kupuje produkty i usługi i płaci faktury.  Klientami w organizacji jesteśmy wszyscy, wzajemnie dla siebie: Klienci zewnętrzni, pracownicy, dostawcy, właściciele, zarząd, inne osoby z otoczenia organizacji. Z kluczową rolę mają Klienci zewnętrzni, i na zaspokojenie ich oczekiwań powinny być ukierunkowane działania organizacji. Organizacja ukierunkowana na Klienta dba o potrzeby Klientów zewnętrznych i wewnętrznych.
Klienci zewnętrzni są to wszyscy, którzy kupują produkty i usługi i płacą za nie.
Klienci wewnętrzni to wszyscy Ci, którzy są zaangażowani we współpracę z  organizacją lub polegają na pracy tej organizacji, np. jako dostawcy, kontrahenci, udziałowcy, społeczność lokalna i inne zainteresowane strony.
10 przykazań sukcesu w biznesie wg Jonathana Scotta
1. Klient jest najważniejszą osobą w Twoim biznesie.
-  Wszystkie działania wszystkich pracowników organizacji powinny być ukierunkowane na zadowolenie Klientów.
 
- Na rzecz Klienta pracuje nie tylko Dział Obsługi Klienta, ale także wszystkie inne działy w organizacji: księgowość, kadry, logistyka, produkcja.
 
- Wszystkie działy powinny współpracować jak najlepiej, aby wytworzyć produkt lub  usługę oczekiwaną przez Klienta.
 
2. Klienci nie zależą od nas, to my zależymy od Klientów.
- Choć to Klient oczekuje na coś, co nasza firma mu przedstawi, zaoferuje, pamiętaj, że to my od Klienta zależymy. On może odejść do innej firmy.
 
- Żadna firma nie może istnieć bez Klientów, dlatego okazuj im, jak są ważni.
 
3. Klienci to nie są osoby, z którymi należy walczyć na argumenty.  
- W przypadku sporu z Klientem, reklamacji nie staraj się przekonać Klienta, jak bardzo nie ma racji. Załatw pozytywnie jego reklamację, nawet, gdy wiąże się to z niewielką stratą dla Twojej firmy.
 
- Nie chodzi o to, żeby nie było trudnych sytuacji z Klientami, chodzi o to, jak firma postępuje w przypadku ich pojawienia się.
 
- Klientów zgłaszających reklamacje traktuj ze szczególną uwaga – są sumieniem Twojej organizacji.
 
4.Klienci przychodzą do nas ze swoimi potrzebami, naszym zadaniem jest zaspokoić te potrzeby.
- Skup się więc na ich potrzebach, a nie na cechach Twojego produktu lub imponującej historii Twojej firmy
 
- Wszelkimi sposobami postaraj się  zrozumieć i odpowiedzieć odpowiednią propozycją do potrzeb Klienta
 
- Okazuj Klientowi zainteresowanie – to jego oczekiwania są ważne a nie cechy Twojego produktu.
 
5. Klienci nie są przerwą w naszej pracy, oni są celem tej pracy.
- Kiedy Klient przychodzi, dzwoni lub pisze do firmy, kontakt z nim jest najważniejszą częścią aktywności pracowników z firmy.
 
- Spotkanie z Klientem nie przeszkadza nam w pracy jest jej celem i istotą.
 
- Staraj się poświęcać jak najwięcej czasu na kontakty, relacje z Klientami.
 
6. Klienci robią nam przysługę kontaktując się z nami, dzwonią do nas, to nie my wyświadczamy im łaskę obsługując ich.
- Każdy kontakt ze strony Klienta z naszą firmą to przysługa – Klient okazuje zainteresowanie lub sam zgłasza do nas reklamację, tym samym ułatwia nam pracę.
 
- Zastosuj profesjonalne zasady obsługi kontaktów telefonicznych i e-mailowych.
 
- Badaj zadowolenie Klientów z jakości obsługi.
 
7. Klienci są częścią  naszego biznesu, oni nie są „outsiderami”, nie są pozna naszym biznesem.
- Dokładnie zanalizuj procesy obsługi Klienta i zastanów się, czy można je usprawnić.
 
- Projektuj rozwiązania, które na tyle ułatwią Klientowi współpracę z Twoją firmą, że nie będzie chciał z nich zrezygnować.
 
- Swoje myślenie strategiczne o rozwoju organizacji
 
8. Klienci zasługują na to, aby dostać od nas najbardziej wyszukany i grzeczny sposób obsługi, jaki tylko możemy im zapewnić.
- Pozytywne emocje w relacji z Klientem służą wszystkim stronom- Klientom i pracownikom firmy, po prostu pracuje się lepiej. Każdy czuje, że jest to organizacja ukierunkowana na Klienta.
 
- Sprawdź, jak bardzo wiele można zyskać, zachowując się w sposób wyszukanie grzeczny w stosunku do Klienta.
 
9. Klienci to jedyne osoby, które sprawiają, że możemy otrzymywać nasze wynagrodzenia.
- Jeżeli firma prowadzi działalność komercyjną, jedynym źródłem przychodu są płatności od Klientów.
 
- Klient zadowolony jest gotów płacić więcej, bardziej terminowo.
 
10. Klienci są siła napędową Twojego i każdego innego biznesu.
Biografia na podstawie http://jonathantscott.com/biography
 Jako manager, Jonathan Scott uzyskał między innymi potrojenie efektywności, redukcję kosztów o 40% oraz wzrost zysku netto o ponad 50%. 
 Do dziś Jonathan Scott zebrał ponad 28 lat doświadczenia  biznesowego i w obszarze zarządzania w Ameryce Południowej i Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Pracował w 3 rodzajach firm, w tym raz w strefie działań wojennych. Pasją Jonathana jest organizacja ukierunkowana na klienta. 
Aktualnie Scott jest wykładowcą w uczelniach akredytowanych w Equis, m.in. w Akademii im. Leona Koźmińskiego, w Rotterdam School of Management (Erasmus University), w Bradford University (Bradford, UK) oraz  w  Audencia Nantes Business School (część  France’s elite 'Grand Ecoles’) w Nantes, Francja.